Aantrekkelijke blogberichten schrijven is met deze checklist erbij niet moeilijk.

1 Onderwerpen verzamelen

Ideeën voor aantrekkelijke blogberichten pik je op uit de mail, de krant, sociale media of gesprekken met klanten en collega’s-ondernemers. Pluk je gedachten, parkeer ze in een papieren notitieboekje of in een online versie op je telefoon of in een programma als Evernote. Zorg ervoor dat je ze later weer terug kunt vinden. Verzamel ook plaatjes of foto’s die je later aan je gedachten en onderwerpen kunt koppelen.

Vraag je je hierbij af:

  • Wat kun jij vanuit je eigen expertise toevoegen aan dit onderwerp?
  • Welke informatie mis je nog?
  • Hoe kun jij bijdragen aan de discussie of antwoord geven op vragen?

2 Maak een opzet voor je blogbericht

Een logische indeling voor een blogbericht is:

  • introductie,
  • uitleg van het concept of onderwerp,
  • onderzoek en voorbeelden,
  • tips en strategie,
  • conclusie en eventueel een call to action.

3 Schrijf je eerste versie zo snel mogelijk

Blijf niet zuchten en steunen bij een openingszin of alinea, maar schrijf door tot alles op papier of het scherm staat.  Krijg je nieuwe invallen die afwijken van het hoofdonderwerp? Noteer ze elders en ga verder met het schrijven van je originele blogbericht. Laat je niet afleiden of verleiden tot een zijspoor.

4 Herschrijf

De eerste versie is niets meer dan dat: een eerste versie. Iedere nieuwe versie wordt beter, scherper en foutlozer. Tips voor het vergroten van de leesbaarheid:

  • Schrijf alsof je tegen iemand praat die je kent, alsof je een brief schrijft.
  • Gebruik korte woorden, zinnen en alinea’s. En gebruik tussenkopjes bij nieuwe alinea’s. De meeste mensen scannen teksten alleen. Dat gaat het gemakkelijkst bij korte stukjes.
  • Vermijd jargon
  • Orden de inhoud en lees het hardop voor. Zo hoor je direct of zinnen wel goed lopen en of de indeling van de tekst logisch is.
  • Trek je lezer stukje bij beetje naar binnen. Neem ze aan de hand, verleid ze tot aan je conclusie.

5 Optimaliseer je inhoud

  • Laat iemand anders je stuk lezen om de laatste foutjes of haperingen eruit te halen.
  • Concentreer je inhoud op één sleutelwoord of -zin.
  • Zorg voor een pakkende titel
  • Zorg ervoor dat de pakkende titel wel bij je artikel past!
  • Zorg voor links naar bronnen en gerelateerde artikelen.
  • Voeg foto’s en figuren toe om de aandacht te trekken.

Dat bloggen een interessant marketinginstrument is voor ondernemers kun je hier lezen. Heb je ideeën genoeg, maar vind je het lastig om ze in een aantrekkelijk blogbericht te verwerken? Laat mij  jouw verhaal verwoorden en neem contact op.

Leuk? Laat het weten en deel!
0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.