Bloggen: moet dat nu ècht?

Blogs, je weet wel, van die korte artikelen op je website over één onderwerp. Vaak met een wat persoonlijkere, soms actuelere insteek dan een gewone webpagina. Je hoort en leest dat het goed is voor de promotie van je bedrijf en van jezelf, maar moet het nu echt?

Er zijn natuurlijk altijd excuses te verzinnen om het niet te doen, maar er zijn zeker ook al vijf goede redenen om wel te gaan bloggen:

1) Expertstatus

Je kunt door te bloggen jezelf profileren op een bepaald gebied. Schrijf over een klein onderwerp uit jouw vakgebied en post dat op je website, maar vooral ook op relevante LinkedIn groepen, op je Facebook bedrijfspagina en op Twitter.

Zijn er toonaangevende e-magazines die artikelen publiceren in jouw vakgebied? Vaak zijn zij op zoek naar bloggers: deskundigen die zo nu en dan een artikel willen posten. Niets houdt je tegen om juist daar je eigen artikel door te plaatsen. Je bereikt er waarschijnlijk een groter publiek mee dan met je eigen website. Zo vergroot je jouw naamsbekendheid en je expertstatus. Zo schrijf ik iedere maand een blog voor Gezinspiratie.

2) Vindbaarheid

Google laat graag recente, relevante informatie zien in zoekresultaten. Door regelmatig nieuwe informatie op je website te plaatsen blijf je voor jouw lezers en ook voor Google interessant. Goede content met daarin ook een zoekwoord waarop je graag gevonden wordt, zorgen ervoor dat je website gemakkelijker gevonden wordt. Bedrijven die bloggen genereren gemiddeld 55% meer websitebezoekers en 67% meer leads dan bedrijven die niet bloggen.

3) Contact met je klanten

Een groot deel van je website is waarschijnlijk vrij statisch. Zo lang er geen grote veranderingen in je bedrijf of je activiteiten plaatsvinden ben je niet geneigd om iets te veranderen. Door het toevoegen van een blogpagina wordt je website dynamischer. Bovendien kun je lezers aansporen om reacties op blogs te plaatsen, waardoor je een dialoog kunt gaan voeren met je lezers en wellicht potentiële klanten.

4) Nieuwsbrief

Als je regelmatig een nieuwsbrief naar je contacten stuurt, dan weet je hoe lastig het is om nieuwe onderwerpen te vinden. Een blog is een mooie basis voor je nieuwsbrief. Op die manier geef je je relaties niet alleen de laatste informatie over jouw bedrijf,  maar ook nog gratis tips mee.

5) Persoonlijk

De laatste, maar zeker niet de minste reden om te gaan bloggen, is dat je in je blogs meer van jezelf kunt laten zien. Mensen doen nu eenmaal graag zaken met gelijkgestemden. Je werkt het liefste samen met iemand die je kent, die je vertrouwt, die op je lijkt, op dezelfde manier denkt of handelt. De keuze van een bedrijf bij het geven van een bepaalde opdracht is daarmee voor een groot deel een gevoelskwestie. Het heeft alles te maken met gunnen. Een website is over het algemeen vrij zakelijk. Het is soms lastig de persoon achter het bedrijf te vinden. Blogs mogen wel meningen bevatten, emoties weergeven, persoonlijk zijn en lichten daarmee een tipje van de sluier op. Je lezer leert je via je blogs al een beetje kennen en dat is gunstig voor de gunfactor!

Bloggen, moet dat nu echt?

Nee, het móet natuurlijk niet. Maar bloggen kan een handig en effectief onderdeel zijn van je hele marketingstrategie. Doe het als het bij jou en je bedrijf past. In een volgend blog zal ik meer ingaan op hoe je een blog het beste kunt realiseren.

En mocht je er toch niet helemaal zelf uit komen, schakel dan een ervaren tekstschrijver in!

 

Leuk? Laat het weten en deel!
0

3 gedachten over “Bloggen: moet dat nu ècht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *