We kennen er allemaal wel één, zo’n schrijver die zijn eigen boek of e-boek heeft gelanceerd en nu op een zolderkamertje zit weg te kwijnen. Die zijn ego (en bijna zichzelf) ophangt aan de tegenvallende verkoopcijfers. Die alles doet aan boekpromotie. Ja, die. Die maar berichten blijft plaatsen over zijn boek tot één voor één al zijn sociale mediacontacten zijn berichten blokkeren.

Toen nog trots

En wat waren we trots op ze, toen het boek uitkwam. En wat hadden we een bewondering voor hun doorzettingsvermogen. Maar nu is de stemming omgeslagen. In de eigen omgeving heeft iedereen het boek aangeschaft (tenminste, er doet een exemplaar van het boek de ronde in de vriendengroep of biljartclub), maar daarna is de verkoop gestagneerd, heeft DWDD niet gebeld en is alle hoop vervlogen. En dat met de feestdagen voor de deur.

Het tij is te keren

Dat kunnen we toch niet laten gebeuren? Gelukkig is het tij gemakkelijk te keren. Om het voor u, als betrokken burger, wat gemakkelijker te maken zijn hier zeven tips om al die wegkwijnende schrijvers (m/v trouwens) een onvergetelijke Sinterklaas en Kerst te bezorgen.

 

Tip 1 Koop het boek

Koop het boek. Dat mag ook voor iemand anders zijn. Boeken zijn altijd leuk om te krijgen en te geven. Laat de auteur er een persoonlijke boodschap in zetten. Dat doet hij of zij graag. Het is tenslotte een schrijver.

Tip 2 Lees het boek

Lees het boek op openbare plaatsen: in de trein, de wachtkamer van de tandarts of de kroeg. (of doe alsof, want u heeft het natuurlijk allang gelezen)

Tip 3 Maak een selfie met boek

Maak een selfie met het boek en plaats het op sociale media. Link het bericht naar de profiel van de schrijver. Dan zien mensen dat niet alleen de schrijver zelf met het boek bezig is.

Tip 4 Vraag ernaar in de boekhandel

Vraag om het boek in iedere boekhandel die u tegenkomt. (natuurlijk, u heeft het al, maar dat weten zij niet). De titel van het boek of de naam van de auteur blijft vroeg of laat hangen en dan is er een grotere kans dat het boek wordt ingekocht. Want: niet ieder goed boek ligt of staat in de boekhandel. Daar is namelijk helemaal geen ruimte voor! En je koopt eerder een boek dat voor je neus staat, dan één die je moet bestellen.

Tip 5 Plaats een recensie

Plaats een recensie van het boek op bol.com of Hebban.nl en link dit naar sociale media. Hebban? Dat is een online boekenclub. Er komen lezers en auteurs bij elkaar die tips geven over boeken en lijstjes bijhouden van hoeveel ze wel niet lezen in een jaar. Veellezers zijn altijd op zoek naar een nieuwe titel!

Tip 6 Vertroetel de schrijver

Zie je een onbekende schrijver op een miezerige kerstmarkt staan? Geef hem je jas, neem een foldertje af en koop een boek. En trek je niet teveel aan van het bibberige handschrift bij het signeren.

Tip 7 Smeek om een vervolg

Vraag of de schrijver alweer aan het schrijven is. Smeek om een vervolg. (dat mag ook op sociale media) Dat houdt het vuurtje voor de broodnodige motivatie brandende. Want boeken schrijven is een mix van inspiratie, transpiratie en frustratie.

Win-win-win

Maar wat als u het boek niet goed vond? Als u denkt dat de wereld beter af is zonder de pennenvruchten van deze schrijver? Bedenk dan dat smaken verschillen en er voor ieder boek wel een type lezer is die ermee wegloopt. U kunt deze lezer bereiken, door het boek zoveel mogelijk bereik te geven. Zo helpt u een schrijver èn een lezer èn gaat u met een warm hart de kerstdagen in. Dat is nog eens win-win-win.

Fijne feestdagen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.